Uniquen tukikampanjat auttanut seuroja kriisin keskellä

Keväällä Uniquen myynti- ja markkinointipäällikkönä aloittanut Risto Sarvikas avaa haastattelussa Korona-kriisin vaikutuksia urheiluseurojen fanituotemyyntiin.

Unique tunnetaan useiden seurojen yhteistyökumppanina. Miten koronan vaikutukset ovat näkyneet teidän arjessa?

– Varmasti meillä on ollut sama ilmiö kuin monella muulla yrittäjällä eli BtoB -kauppa on tyrehtynyt lähes kokonaan. Verkkokaupat ovat ottaneet aiempaa isomman roolin nyt kun varsinaiset fanikaupat ovat olleet kiinni ja täyttä varmuutta siitä koska ottelutapahtumat pääsevät alkamaan ei ole ollut. Nyt näyttääkin siltä, että verkkokaupat tulevat olemaan tulevaisuudessa koko ajan isommassa roolissa kaupankäynnissä.

– Näin kriisin keskellä on ollut mukava huomata, että urheiluseurojen tukemisesta on tullut tärkeää urheiluhullulle kansalle. Urheiluseurojen tukeminen on tärkeä osa meidän toimintaa ja siksi olemme kantaneet kortemme kekoon auttaaksemme omia yhteistyöseurojamme. Uniquen lanseeraamien tukikampanjoiden myötä pelkästään maalis-huhtikuussa verkkokauppojemme kautta seurat saivat puhtaina provisioina lähes 40 000 euroa. Tästä summasta puuttuvat vielä kokonaan kannatuslippujen tuotot. Kampanjat jatkuvat verkkokaupoissa edelleen.

“Uniquen lanseeraamien tukikampanjoiden myötä pelkästään maalis-huhtikuussa verkkokauppojemme kautta seurat saivat puhtaina provisioina lähes 40 000 euroa.”

 

Mistä nuo verkkokauppojen tilaukset tulevat?

– Ei tarvitse arvailla mikä seura on milloinkin nostanut kampanjatuotteensa esiin omassa markkinoinnissaan, vaan se näkyy suoraan tilauksissa. Eli jokaisen seuran kannattajakunta on ollut asialla ja suurimmat tuotot ovat keränneet ne seurat, jotka ovat markkinoineet tuotteitaan ahkerimmin. Kaukaisimmat kannatuspaketit lähtivät viime viikolla Arizonaan Yhdysvaltoihin, missä JymyJusseilla on yksi uskollinen kannattaja. Hän halusi kantaa kortensa kekoon ja tukea omaa suosikkijoukkuettaan. Verkkokaupastamme ei suoraan pystytä myymään Suomen rajojen ulkopuolelle, mutta tähänkin löydettiin ratkaisu ja saatiin tuotteet matkaan.

Mitkä ovat olleet suosituimpia tuotteita?

– Ehdottomasti GameSaver 2020 t-paita, hinnastaan huolimatta, on ollut ehdoton ykkönen. Kun pelien jälleen alkaessa katsomoissa näkee GameSaver 2020 -paidan, voi olla varma että sen kantajalla on todellinen rakkaus lajia ja seuraansa kohtaan. Paidan hinta on moninkertainen normaaliin t-paitaan verrattuna ja tuotto niistä on kohdennettu suoraan seuran tukemiseen.

Miten myöhässä oleva pelikausi näkyy fanituotemyynnissä?

– Totta on että fanituotemyynti kokonaisuudessaan tulee olemaan huomattavasti pienempi normaaliin kesään verrattuna. Vaikka nyt verkkokaupan puolella onkin ollut vilskettä, niin kukaan ei vielä tiedä koska pelejä pelataan täysille katsomoille kesällä ja tuleeko syksyllä uusi pandemia-aalto, kun talvilajit alkavat. Eli siinä suhteessa eletään haastavia aikoja niin Uniquen eikä myöskään seurojen osalta.

 

UniqueShop -verkkokaupat